VOIMAPAKETIT

Valinnan helpottamiseksi paketoin palveluni, jotta pääsisit hyvin alkuun. Yksittäisiä ohjauksia ja ohjelmia teen tarvittaessa, mutta pääpaino valmennustyössä on kolmen- ja kuuden kuukauden mittaisissa valmennuksissa. Prosessi alkaa tiiviillä Alkuvoimajaksolla, jonka aikana selvitetään lähtötilanne, ruokavalio, resurssit ja tavoitteet sekä opetellaan harjoittelun perusasiat, kuten kuntosaliohjelmat, liikkuvuusharjoitukset ja aerobiset ohjelmat. Jatkossa tapaamistiheys riippuu siitä kuinka haastava lähtötilanteesi on ja kuinka paljon tukea harjoitteluusi tarvitset. Tehtäväni on auttaa sinua harjoittelemaan paremmin. Sinä tiedät mikä sinulle on tärkeää ja asetat tavoitteesi, minun tehtäväni on miettiä miten tavoitteesi voit saavuttaa. Harjoittelun on tarkoitus parantaa terveyttäsi ja lisätä hyvinvointiasi. Rasitusvammat ja flunssakierteet eivät kuulu kuntoilijan harjoitteluun.

Olemme kaikki erilaisia, mutta tulosten saavuttamisessa pätevät tietyt lainalaisuudet. Kun harjoittelu, ravitsemus ja lepo ovat tasapainossa, tuloksia syntyy ennätysajassa ja voit hyvin. Jotta kehittyisit, harjoitusohjelmasi pitää olla riittävän kuormittava aiheuttaakseen kehossa harjoitusvasteen. Kukaan ei kuitenkaan kehity harjoituksen aikana, vaan kehitys tapahtuu levossa, kun keho toipuu kokemastaan järkytyksestä ja vahvistaa rakenteitaan vastaavan varalle. Jos lepojakso harjoitusten välillä jää liian lyhyeksi, altistut ylikuormitukselle, jos taas huilaat liian kauan, hukkaat saavuttamasi edistyksen. Asiakkaani käyttävät valmennuksissa Garmin Vivosmart 3-hyvinvointiranneketta kuormittumisen ja palautumisen seurantaan. Mittarilla on kätevä seurata sekä päivittäistä aktiivisuutta että etsiä tekijöitä jotka tukevat palautumista.

Hyväkään harjoitusohjelma ei toimi ikuisesti vaan keho tottuu samanlaisena toistuvaan ärsykkeeseen. Mitä pidemmälle harjoitellussasi pääset sitä nopeammin harjoitusohjelma menettää tehonsa. Tästä syystä ohjelmaasi pitää viilata pienin muutoksin säännöllisesti. Kehittyäksesi harjoittelun tulee olla nousujohteista, mutta liian suuret harppaukset lisäävät vammariskiä ja heikentävät palautumista. Valmentajan tehtäväni on ajatella aina seuraavaa harjoitustasi pidemmälle ja seurata kuinka harjoittelu ja arjen muut kuormitustekijät vaikuttavat suorituskykyysi ja palautumiseesi. Minun tehtäväni on tietää nyt, kuinka sinä harjoittelet 3 kk:n päästä. Usein elämä heittää kapuloita kehityksen tielle, ammattitaito näkyy siinä, kuinka yllätyksiin osataan varautua ja vastata.

Vahvistuakseen kehosi tarvitsee myös rakennusaineita. Monella valmennukseen hakeutuvalla on tavoitteena kiinteytyminen tai painonhallinta, mutta ruokavalion tarkastelu on paikallaan vaikka tavoitteesi olisivat muualla. Usein arkipäivän väsymyksen ja makeahimon taustalla ovat ravitsemuksen pulmat. Joskus harjoituksissa tekemäsi hyvä työ valuu hukkaan, koska se mitä syöt ei tue sitä mitä teet. En silti aio tulla ratsaamaan jääkaappiasi ja ostata sinulla arsenaalia lisäravinteita, vaan ravitsemusohjauksen johtolankana on miettiä, miten nykyistä ravitsemustasi voisi muokata siten, että se auttaisi sinua paremmin kohti tavoitteitasi. Vakavien sairaustilojen ravitsemushoito kuuluu ravitsemusterapeuteille, mutta koulutukseni perusteella osaan laatia harjoittelua tukevan ruokavalion myös silloin, jos sinulla on esimerkiksi diabetes, suolisto-oireita tai noudatat vegaanista ruokavaliota.